Obstipatie bij kinderen

Tip 1

Probeer de gezonde, vezelrijke voeding zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Kinderen (en ook volwassenen) houden nu eenmaal van zoet. Dus bij de havermout mag best wat kokosrasp, rozijntjes, fruit en diverse soorten noten.


Tip 2

Kan er meteen ook een lepeltje koude lijnzaadolie bij en dan heeft jouw kind meteen ook gezonde vetten binnen. Die gezonde vetten bij iedere maaltijd zijn ook erg belangrijk voor een gezonde, soepele stoelgang.


Tip 3

Als kinderen niet genoeg drinken, neigen we er naar om ze de zoete sapjes te geven waar ze om vragen. Wat is een alternatief? Aangelengd diksap is gezonder dan aanmaaklimonade. (Warm) Water of kruidenthee drinken heeft de voorkeur. Varieer de kruidenthee zoveel mogelijk. Er zijn veel soorten biologische kruidenthee met lekkere fruitsmaken.


Tip 4

Als er sprake is van obstipatie, dan is er in de meeste gevallen sprake van het moeilijk los kunnen laten, piekeren. Praat daarom met jouw kind over wat hem/haar bezig houdt.


Tip 5

Leidt het piekeren tot slaapproblemen? Dan kan een kopje kamille thee voor het slapen uitkomst bieden.


Tip 6

Ook kan de Bachbloesem “white chestnut” uitkomst bieden. Neem 4 druppeltjes in wat water, 4 x per dag of alleen vlak voor het slapen gaan.


Tip 7

Een warm voetenbadje voor het slapen gaan om de energie uit het hoofd te halen. Het helpt daarmee ontspannen.


Tip 8

Hebben al bovenstaande tips niet voldoende effect? Maak dan een afspraak in mijn praktijk. We kijken dan samen naar de onderliggende problemen en naar een behandeling die bij uw kind past.

Enkele voorbeelden zijn:

  • Bachbloesemmix waarbij er ook Bachbloesems gekozen worden die het onderliggende probleem aanpakken (bijvoorbeeld faalangst);
  • Fyto(kruiden)therapie om meer rust en ontspanning te brengen en de obstipatie blijvend op te lossen;
  • Massage van rug, voeten, buik om meer ontspanning te brengen;
  • Voedingsadviezen die echt bij het kind passen en gemakkelijk op te volgen zijn.